پیاز زعفران چیست و آن را چگونه بکاریم؟
نوشته شده توسط : haftmaghz

بذر پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست و آن را چگونه بکاریم : زعفران به عنوان طلای سرخ جز گیاهان سازگار می باشد که می توان آن را در هر اقلیمی می توان آن را کاشت و پرورش داد. این محصول حتی توانایی کاشت در باغچه، گلدان و پشت بام را نیز دارد. کاشت زعفران در ایران به ۳ هزار سال برمی گردد و این نشان دهنده این است که از دوران مادها این محصول در ایران کشت می شده است. همانطور که می دانید کاشتن زعفران بدون پیاز امری محال است. در این مطلب از سایت هفت مغز شما را با بذر پیاز زعفران، قیمت پیاز زعفران سال ۱۴۰۰ و پیاز زعفران را از کجا تهیه کنیم، آشنا می کنیم.

پیاز زعفران چیست؟

بذر زعفران چیست : ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در دنیاست. این گیاه نیمه گرمسیری، در برابر سرما مقاوم بوده ولی با توجه به این که دوران رشد آن در پاییز و زمستان است؛ در این زمان ها به هوای مناسب و معتدل نیاز دارند. این گیاه برای رشد و تکثیر نیاز به یپاز دارد.

به طور کلی پیاز زعفران در دو نوع ماده و نر وجود دارد. پیاز نر، پیازهای کوچک هستند که در زمین کاشته شده ولی گل نمی دهند و اصلا هیچ فایده ای برای زمین کشاورزی ندارند. در مقابل پیاز ماده همان گل زعفران می باشد. از جمله مزایایی پیاز زعفران می توان به تکثیر آن در خاک اشاره کرد؛ یعنی این که خودش مثل خودش را می سازد.

پیاز زعفران را چگونه بکاریم؟

در اصل بهترین زمان برای کاشت پیاز زعفران، از اواخز خرداد تا اوایل مهرماه می باشد. البته لازم به ذکر است که اواخر تیر و اوایل مردادماه از کشت آن خودداری کنید. اگر شما در خرداد زعفران را کاشتید باید از آبیاری آن تا مهرماه خودداری کنید زیرا به دلیل عدم فعالیت گیاه، پیازها فاسد می شوند.

در ضمن بهترین خاک برای کشت، خاک های رسی با مخلوط شن و آهک است و Ph خاک باید بین ۸-۷ باشد. خاک باید حاصل خیز و شیرین باشد و علف های هرز در آن نباشد. البته باید بررسی های لازم نیز صورت بگیرید که از چند سال قبل در آن زعفرانی کشت نشده باشد. در ادامه از مقاله پیاز زعفران چیست و آن را چگونه بکاریم، شما را با مراحل کاشت بذر پیاز زعفران آشنا می کنیم.

بذر زعفران چیست

تهیه و خرید پیاز زعفران

بهترین زمان برای تهیه پیازچه های زعفران اواخر شهریورماه است. باید محصول از لحاظ سلامت بررسی شود تا آلودگی و قارچ نداشته باشد. البته توجه به یان نکته ضروری است که مهم ترین مسئله در زمان خرید انتخاب پیاز و بذر زعفران همان سال است. شاید خیلی از افراد این باشد که پیاز زعفران را از کجا تهیه کنیم. شما برای خرید می توانید به قائنات و استان خراسان رضوی مراجعه کنید.

ضدعفونی کردن پیازچه زعفران

شما باید قبل از نقل و انتقالت و کاشت، آن را از هر نوع آلودگی قارچ و کنه ضدعفونی کنید. شما با تهیه قارچ کش کاربندازیم و کنه کش پروپارژیت و ریختن آن ها در مخزنی می توانید پیازها را ضدعفونی کنید. شما باید با توجه به حجم مخزن خود از سم کش کاربندازیم به میزان دو در هزار و از سم کس پروپارژیت به مقدار یک و نیم در هزار مایع مایع ضدعفونی کننده استفاده نمایید.

کاشت پیاز زعفران

در ابتدای امر باید گفت اگر شما تازه کار هستید برای کشت بهتر است که از زمین های با متراژ کم کار خود را شروع کنید تا با اصول کار بیشتر آشنا شوید. کشت زعفران باید حتما قبل از شروع باران های پاییزی انجام شود؛ پس کاشت آن تا اواخر مهرماه به تعویق نیاندازید.

برای کاشتن بذر پیاز زعفران ابتدا چاله های یک ردیف ا ایجاد کرده و در داخل هر چاله ۳ تا ۱۵ پیاز را قرار می دهیم و سر پساز ها باید رو به بالا باشد. عمق کاشت باید بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر باشد تا از سرما و گرما مصون باشد. به صورت کلی دو روش کاشت زعفران وجود دارد که به قرار زیر است:

  • کشت چاله ای یا کپه ای
  • کشت ردیفی با روش کشت آرمانی

بذر پیاز زعفران

آبیاری بذر زعفران

شما باید از ۱۵ مهرماه شروه به آبیاری کنید. البته این موضوع به شرایط آب و هوایی هر منطقه ای بستگی دارد و با توجه به آن از اوایل مهرماه تا اواسط آبان ماه این کار را باید انجام داد. قبل از گلدهی باید یک آبیاری عمیق انجام داد و بعد از برداشت باید در اواخر آبان یا اوایل آدر آبیاری دوم و در اسفندماه آبیاری شوم را انجام می دهیم که اگر بارندگی خوب باشد نیاز به آبیاری سوم ندارد. در ضمن برای این که در زمان برداشت زعفران به مشکل برنخوریم باید زمین را قطع بندی کرد و در زمان های معین هر قطعه را آبیاری نمود.

سله شکنی برای خارج کردن گل های زعفران

بعد از آبیاری اول و قبل از گلدهی باید مزرعه را به وسیله تیلر کشاورزی با تیغه های افقی سله شکنی کرد. با این کار باعث می شود که گل ها بدون اسیب دیدن از خاک خارج شده، کود حیوانی با خاک مخلوط می شود و علف های هرز آن که تازه روییده اند از بین می روند.

مبارزه کردن با آفات زعفران

کنه و موش صحرایی به عنوان مهم ترین افات هستند که برای شناسایی آن باید ماهی ۲ بار یا هر ۱۰ روز یکبار شیارها و چاله های در نقاط مختلف مزرعه حفر کرده و پیازچه ها را بررسی کرد تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. در صورت داشتن آفاتی مانند کنه می توان از گرانوله گوگرد استفاده کرد و برای از بین بردن موش های صحرایی می توان از تزریق گاز متان استفاده کرد.

برداشت زعفران

زعفران در سال یک بار گل می دهد و شما می توانید آن را یکبار برداشت کنید. به طور کلی در آبان ماه شروع به گلدهی می کند که در طول ۲۰ تا ۳۰ روز باید گلبرگ های آن را روزانه جمع اوری کنید.

در این مطلب از سایت هفت مغر راهنمای کامل پیاز زعفران چیست و آن را چگونه بکاریم در اختیار شما قرار دادیم. شما برای اطلاع از قیمت پیاز زعفران سال ۱۴۰۰ می توانید به فروشگاه اینترنتی مرتبط در این زمینه مراجعه کنید و برای خرید زعفران اصل که از بهترین بذر پیاز زعفران به دست آمده، می توانید به سایت آجیل و خشکبار هفت مغز مراجعه کنید.

منبع : https://7maghz.com/what-saffron-onion-how-to-use/

 




:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: